Vettä ja suolaa!

Tärkeintä itsehoitoa jäsenkorjaajan näkökulmasta on veden ja kivennäisaineiden saamisesta huolehtiminen.

Käytännössä se tarkoittaa perusterveellä ihmisellä tätä:

  • Juo päivittäin 2–3 litraa vettä
  • Hanki puhdistamatonta merisuolaa tai vuorisuolaa / ruususuolaa / himalajansuolaa
  • Lisää päivittäin juomaveteesi ripaus em. käsittelemätöntä suolaa
  • Korvaa myös ruuanlaitossa käyttämäsi suola hyvälaatuisella suolalla

Vesi ja kivennäisaineet ovat elintärkeitä. Ihmisen jokainen solu tarvitsee niitä. Elimistön sähköinen toiminta – aivot, sydän, verenkierto, hermosto – pysyy yllä veden ja kivennäisaineiden avulla.

Kivennäisainevajeen oireita voivat olla esimerkiksi päänsärky, turvotus, aineenvaihdunnalliset ongelmat, väsymys, lihasheikkous, suonenvedot eli lihaskrampit, lihasjännitykset, rytmihäiriöt, heikotuksen tunne, huimaus, ruuansulatushäiriöt, allergiat, närästys, astmaoireet ja selittämättömät kivut kuten fibromyalgia. Samoja oireita teettää nestehukka.

Käytin alussa sanaa ”kivennäisaineet”. En puhu ”suolasta”, koska se tarkoittaa arkikielessä ruokasuolaa, eli natriumkloridin ja erilaisten lisäaineiden (esim. kaliumferrosyanidi) seosta. Natriumin liikasaanti aiheuttaa terveysongelmia, kuten korkeata verenpainetta. Puhdistamattomassa suolassa on tallella mineraalit, jotka ruokasuolasta on poistettu, esimerkiksi elintärkeät kalium ja magnesium, jotka neutraloivat natriumin haitallisia vaikutuksia. Tällaisena kokonaispakettina suola toimii elimistössä niin kuin sen on tarkoitus. Puhdistamaton suola ei ole vitivalkoista, vaan näyttää hieman ”likaiselta” (merisuola) tai on punertavaa (himalajansuola).

Suomalaisiin on iskostettu käsitys suolan epäterveellisyydestä. Onkin terveydelle haitallista saada paljon natriumia, etenkin, jos juo vettä vain lasin–pari päivässä. Ihmisen elimistö kuitenkin tarvitsee kivennäisaineita.

Vettä elimistö tarvitsee aineenvaihdunnan ja suorituskyvyn ylläpitämiseen sekä ihon, limakalvojen ja lihasten hyvinvointiin. Jotkut välttävät veden juomista, koska sitten joutuu ramppaamaan vessassa. Tähän ”ongelmaan” pieni suolalisä veden seassa auttaa. Vesi ei vain hulahda elimistön läpi vaan imeytyy paremmin. Auttaa myös helleturvotukseen!

Kalevalainen jäsenkorjaaja näkee ja tuntee sormilla asiakkaan lihaksista, onko neste- ja kivennäisainetasapaino kohdallaan. Monilla ei ole. Joskus kehotan asiakasta tankkaamaan ”suolavettä” ennen seuraavaa hoitokertaa. Ero kuurin jälkeen on huomattava. Lihakset pehmenevät, jolloin virheasennot on helpompi korjata. Krampit hellittävät. Lihaskalvot eli faskiat reagoivat hoitoon paremmin.

Kokeile! Lisää litraan vettä puoli teelusikallista hyvälaatuista suolaa. Juo päivän mittaan aterioiden välillä (älä aterioilla, jotta ruuan sulaminen ei häiriinny). Saatat yllättyä siitä, miten olosi muuttuu jo viikossa–parissa!

Voit aloittaa muutamalla hippusella tai vaikkapa neljäsosateelusikallisella suolaa ja lisätä määrää vähitellen. Tee näin etenkin jos liuos maistuu mielestäsi pahalta.

Konsultoi tarvittaessa lääkäriä ennen kokeiluasi ja tee se joka tapauksessa, jos sinulla on jokin munuais- tai sydänsairaus.

Erityistilanteisiin, kuten ennen leikkauksia, suosittelen hiilihapotettua suolavettä. Ohjeet sen valmistamiseen ja käyttämiseen saat minulta. Myös hyvin imeytyvän magnesiumvalmisteen oikeanlainen käyttö on ensiarvoisen tärkeätä terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Kysy lisää!

© Tiina Ahokas. Ethän käytä tekstejäni tai kuviani luvatta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s